KÖPVILLKOR

  1. Allmänt
  2. Bekräftelse
  3. Betalningsvillkor
  4. Leveransvillkor
  5. Avbeställning
  6. Ångerrätt
  7. Returhantering
  8. Återbetalning
  9. Reklamation
  10. Presentkort
  11. Personuppgifter
  12. Force Majeure
  13. Kontaktuppgifter

1. ALLMÄNT

Vår webbshop är uppbyggd som en tjänst för dig som kund att kunna få din beställning redo att bara hämtas upp i butik eller skickad till ditt närmsta DHL-ombud. Vi har inget eget centrallager utan vidarebefordrar din beställning till någon av våra 34 privatägda butiker som i sin tur packar och skickar varan. Därmed gynnar du som kund lokala handlare och bidrar till en blomstrande svensk handel! Vi hanterar och skickar de flesta orders inom 1-2 arbetsdagar. Ibland händer det att ingen butik har hela din beställning hemma, då skickas din order i två omgångar. Vi reserverar oss för eventuella fel i lagersaldon samt slutförsäljning. För att få handla i vår webbshop så måste du vara över 18 år och vi följer GDPRs lagar och regler kring hanteringen av dina personuppgifter. Alla våra priser är inklusive moms och vi levererar endast inom Sverige. Enligt lag angående e-handel kan vi inte längre ta emot beställningar per telefon utan köp genomförs endast via hemsidan och betalas via Klarnas olika betalningsmetoder. Du kan därmed ej använda ditt presentkort i vår webbshop.

Vi reserverar oss mot tryck och skrivfel, och förbehåller oss rätten att korrigera felet i efterhand. Du som kund har rätt att reklamera om fel föreligger. Produktbilderna på hemsidan kan skilja en aning mot den verkliga varan, då kundens bildskärm kan ha stor betydelse i framhävandet av produkten.

2. BEKRÄFTELSE

Vid mottagen order skickas automatiskt en orderbekräftelse till din registrerade e-postadress, där även aktuella köpvillkor bifogas. Du godkänner våra köpvillkor i samband med att du skickar iväg din order och ett bindande avtal uppstår. Om något i din orderbekräftelse inte stämmer eller om du inte fått någon bekräftelse kontakta oss gärna via mejl eller telefon. Kontaktuppgifter finner ni längst ner på sidan.

3. BETALNINGSVILLKOR

Klarna Checkout hanterar alla våra betalningsmetoder när man handlar via www.onska.se. Se Klarnas villkor här. Klarna Checkout innehar SSL-certifikat och uppfyller kraven för de så kallade Payment Card Industry Data Security Standards (PCI DSS). Din faktura kommer från Klarna via e-post, eller med post om du valt det. Du kan även enkelt se och betala dina köp via deras app. Har du frågor angående din betalning så är det först och främst Klarna du bör vända dig till.

Du kan välja mellan följande betalningssätt i vår webbshop:

  • Klarna Faktura
  • Klarna Konto
  • Kortbetalning
  • Direktbetalning via din Internetbank

I dagsläget kan du inte betala med presentkort i vår webbshop, utan dessa kan enbart lösas in i någon av våra fysiska butiker.

3:1 KLARNA FAKTURA

Vid fakturabetalning överförs din skuld till Klarna AB. Betalningsvillkor är 14 dagar. Det tillkommer ingen kostnad för Klarna Faktura. En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29 kr och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60 kr i påminnelseavgift. Det tillkommer även en dröjsmålsränta på 24% plus gällande referensränta. Sker ingen betalning kan fordran komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma. Du måste vara över 18 år och ha en folkbokföringsadress i Sverige för att få handla på faktura. Om du som kund inte uppfyller Klarna ABs krav, kommer du få välja ett annat betalningsalternativ. En kreditprövning görs vid köptillfället, vilket i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får en kopia på kreditupplysningen per post. Beställningar med fakturabetalning kan endast skickas till den adress där man är folkbokförd på.

3:2 KLARNA KONTO/DELBETALNING

Tillsammans med Klarna AB erbjuder vi dig möjlighet att delbetala i din egen takt eller betala ett fast belopp per månad. Din skuld överförs till Klarna AB. En kreditprövning görs vid köptillfället, vilket i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får en kopia på kreditupplysningen per post. Om Klarna finner att du inte har tillräckligt betalningsutrymme för att fullfölja betalningsåtagandet förbehåller sig Klarna rätten att neka din ansökan om delbetalning.

Vid val av konto, betala i din egen takt, betalar du valfri summa per månad. Betala från 50 kr/månad, minsta beloppet är beroende av totalbeloppet på din order. Uppläggningsavgift är 0 kr. Du kan när du vill betala in hela beloppet. Det tillkommer en administrativ avgift på 29 kr/månad. Vid ett köp om 10 000 kr är uppläggningsavgiften 0 kr. Den rörliga årsräntan är 19,9 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22% och kreditköpspriset är 11 458 kr. Antalet delbetalninger är 12 styck och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Fast avbetalning innebär att du delar upp din betalning på 6, 12 eller 24 månader. Vid fast delbetalning beräknas räntekostnaden på det totala återstående beloppet. Det tillkommer en administrativ avgift på 29 kr/mån. Uppläggningsavgiften varierar med vald återbetalningsperiod.

3:3 KORTBETALNING

Du kan välja att betala med kort utställda av VISA eller Mastercard. När beställningen görs reserveras beloppet på ditt konto, inga pengar dras förrän varorna har skickats.

3:4 DIREKTBETALNING

Vi erbjuder säker direktbetalning via din Internetbank, för dig som är kund hos SEB, Handelsbanken, Swedbank och Nordea. Vid betalning slussas du automatiskt vidare till din bank.

4. LEVERANSVILLKOR

När en beställning görs på vår hemsida skickas denna order ut till någon av våra butiker som i sin tur packar och skickar dina varor. Det kan hända att din beställning behövs plockas från två olika butiker och då kommer du också att få två leveranser. Vid fler butiker än två inblandade så samlas alla varor upp innan det skickas till dig som kund. Vi levererar alla paket med DHL Service Point. Hemleverans eller leverans till utlandet kan ej väljas, utan leverans sker till det ombud närmast dig baserat på postnummer. När paket ankommit till ombudet skickas en avisering ut via sms eller e-post. Paketet ligger hos utlämningsstället i 14 dagar innan det automatiskt skickas tillbaka till butiken. Vid ej uthämtade paket debiteras du som kund en hanteringskostnad på 259 kr.

4:1 LEVERANSTID

Normal leveranstid är 2-4 vardagar. Om det är så att din beställning behövs kompletteras från fler än två butiker så kan det ta längre tid, då vi samlar upp din beställning på ett ställe innan den skickas till ditt ombud. Detta för att du som kund inte skall få din beställning i flera olika omgångar. Skulle det uppstå omfattande leveransförseningar har du som kund rätt att häva ditt köp eller reklamera leveranskostnaden.

4:2 LEVERANSVILLKOR

Vi levererar med DHL Service Point eller så kan du välja att hämta ditt paket i valfri Önska-butik. Presentkort levereras som rekommenderat brev via Postnord. Frakt- och expeditionsavgift på 69:- tillkommer till vilket leveranssätt du än väljer.

4:3 ANNAN LEVERANSADRESS

Vill du att paketet ska skickas till en annan adress än din egen, anger du detta vid beställning. Vid annan leveransadress kan inte Klarna Faktura eller Klarna Konto väljas som betalningssätt.

4:4 HÄMTA VAROR I BUTIK

Du kan välja att hämta din leverans i någon av våra Önska-butiker. Butiken meddelar dig via telefon eller mejl när leveransen finns klar att hämta. Vid uthämtning ska ordernummer uppges samt giltig legitimation uppvisas.

4:5 OUTLÖST FÖRSÄNDELSE

Försändelser som inte hämtats ut från DHL:s utlämningsställe inom 14 dagar returneras till butiken som skickat ditt paket. Presentkort som skickas som rekommenderat brev med posten returneras även de efter 14 dagar till Önska AB, om det inte blivit uthämtat. För paket och brev som inte lösts ut debiteras en avgift på 259 kr för hanteringskostnader.

Detta gäller även för beställda varor som efter 14 dagar inte hämtats ut i butik.

4:6 TRANSPORTSKADA

Eventuell fraktskada vid leveranstillfället anmäles till Önska AB, via telefon eller e-post. Vid kontakt ska du uppge ordernummer. Upptäcks skadan på det yttre emballaget redan vid utlämningen är det även viktigt att du påpekar detta till utlämningsstället. Be ombudet göra en notering på skadan alternativt att du inte vill ta emot paketet på grund av skadan. Fotografera alltid synliga transportskador. Reklamation utav transportskada bör göras inom två månader.

5. AVBESTÄLLNING

Du kan avbeställa en lagd order innan den har skickats från butik. Kontakta då Önska AB, via telefon eller e-post. Uppge vänligen ditt ordernummer för snabbare hantering. Har ditt paket hunnit att skickas iväg så är du välkommen att returnera vara inom ramen av vår returpolicy. Om du inte hämtar ut din beställning debiteras du för hanteringskostnaderna och vi tar ut en avgift på 259 kr. Se Outlöst försändelse. Om du efter att ha hämtat ut ditt paket, ångrar ditt köp gäller ordinarie villkor för ångerrätt.

6. ÅNGERRÄTT

Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59) gäller för dig som konsument när du köper något på distans. Om du inte är nöjd med din beställning, har du ångerrätt i 14 dagar från det att du tar emot varan. Du ska då inom ångerfristen skicka ett mejl om detta till Önska AB. Du kan även välja att fylla i och skicka in konsumentverkets ångerblankett som du hittar här. Du har rätt att utan kostnad öppna förpackningen för att kontrollera att och hur varan fungerar inom rimliga gränser, varan får inte användas ovårdat. Om produkten som returneras har hanterats i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion förbehåller sig Önska rätten att göra ett ekonomiskt avdrag motsvarande produktens beskaffenhet och värdeminskning. Vill du utnyttja ångerrätten, står du själv för kostnaden kring returfrakten. Se Returhantering och Återbetalning för vidare information.

6.1 UNDANTAG

Ångerrätt gäller ej för outlösta paket och rekommenderade brev. Ångerrätten gäller ej för köp av gratulationskort med personligt meddelande.

7. RETURHANTERING

Vid ångerrätt står du som kund för returfrakten tillbaka till butiken. Returen ska utan oskäligt dröjsmål skickas tillbaka till oss inom 14 dagar från det datum vi mottog din önskan om att utnyttja ångerrätten. Varan som returneras ska vara i oförändrat skick och i originalförpackning.

7:1 RETURHANTERING VIA ÖNSKAS WEBBSHOP

För att returnera en vara hos oss krävs först en kommunikation med vår kundtjänst. De kommer i sin tur att skicka dig en returfraktsedel. Kostnaden för returen dras från det belopp vi återbetalar eller faktureras om mellanskillnaden inte täcker kostnaden. Kostnaden för returfrakten är 99 kr. Du ansvarar för att produkten är tillräckligt emballerad under transporten tillbaka till Önska. Eventuell skada som kan uppstå under transporten tillbaka till Önska ersätts inte. Returen är inte godkänd förrän vi kontrollerat varan. Returer som skickas mot postförskott löses ej ut.

7:2 RETURHANTERING VIA VALFRI ÖNSKA-BUTIK

För att returnera det du köpt via vår webbshop i valfri Önska-butik, ska du styrka ditt köp med inköpskvitto från Klarna. Vid detta val tillkommer ingen kostnad för din retur. Returen hanteras på samma sätt som om köpet hade genomförts i någon utav Önskas butiker. Varan ska vara i oförändrat skick och i originalförpackning.

8. ÅTERBETALNING 

När en retur har skickats tillbaka till den butik den var skickad från och blivit godkänd, återbetalas pengarna på samma sätt som betalningen skett, allra senast 14 dagar efter att vi mottagit ditt meddelande. Vi skickar en bekräftelse på detta via e-post. För full återbetalning ska varan kunna säljas som ny, det vill säga att varan och dess originalförpackning skall vara i väsentligt oförändrat skick. Om du valt fakturabetalning kommer fakturan att makuleras eller delkrediteras. I det fall fakturan riskerar löpa ut, bör du betala denna och vi krediterar då beloppet efter att returen blivit godkänd. Har du valt direktbetalning eller kortbetalning kommer Klarna återföra dina pengar inom några bankdagar från det att vi godkänt ärendet. Fakturor makuleras.

När det gäller returer som returneras i valfri Önska-butik, gäller butikens egna regler kring öppet köp och bytesrätt.

9. REKLAMATION

Om du fått en defekt eller felexpedierad vara ber vi dig inom två månader, kontakta webshop@onska.se. Beskriv felet så utförligt som möjligt, gärna tillsammans med bild. Uppge alltid ordernumret vid kontakt med vår support.

Kontrollera alltid att varan är felfri vid mottagandet. Reklamationsrätten omfattar ursprungliga fel. Önska förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet och i andra hand leverans av ny vara och i sista hand genomföra ett återköp. Vid godkänd reklamation står vi för frakten. Som konsument omfattas du av konsumentköplagen, vilket innebär att du har reklamationsrätt under 3 år. Köparen ska alltid lämna en reklamation inom skälig tid efter det att felet upptäcks. Om en reklamation lämnas inom 2 månader från det att köparen märkt ett fel anses reklamationen alltid lämnad i skälig tid. Om det blir ett återköp, återbetalas summan för köpet inklusive eventuella frakt- och omkostnader på samma sätt som betalning skett, allra senast 14 dagar från mottagen retur. Om du valt fakturabetalning kommer fakturan att makuleras eller delkrediteras. Har du valt faktura makuleras denna. I det fall fakturan riskerar löpa ut, bör du betala denna och vi krediterar då beloppet i efterhand. Har du valt direktbetalning eller kortbetalning kommer Klarna återföra dina pengar inom några bankdagar från det att vi godkänt ärendet.

9:1 TVIST

Önska följer Allmänna reklamationsnämndens, ARN och European Commision Online Dispute Resultions (ODR) rekommendationer vid eventuell tvist.

Allmänna reklamationsnämnden
Box 174
10123 Stockholm
08-508 860 00

ODR

10. PRESENTKORT

Önskas presentkort är giltiga i 5 år från inköpsdatum och kan lösas in i alla Önskas fysiska butiker. Presentkort kan inte användas som betalningsmedel i vår webbshop. Presentkort kan inte lösas in mot pengar. Om inte hela beloppet utnyttjas på en gång fås ett tillgodokvitto på resterande belopp. Presentkort är en värdehandling och bör förvaras säkert. Önska ansvarar inte för borttappat eller stulet presentkort. Vid köp av presentkort i vår webbshop tillkommer en frakt- och expeditionsavgift på 69 kr.

11. PERSONUPPGIFTER

Enligt lag måste vi be dig samtycka till att vi behandlar uppgifter om dig. Detta samtycke ger du vid köp. De uppgifter som registreras vid beställning är adress, e-postadress och telefonnummer. Dessa uppgifter använder vi för att fullfölja våra åtaganden mot dig som kund. Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser inom dataskyddsförordningen (GDPR). Vi förmedlar aldrig dessa uppgifter vidare till tredje part. Enligt GDPR har du rätt att på begäran få ta del utav de personuppgifter som finns registrerade om dig. Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att uppgifterna rättas eller raderas. Kontakta då Önska via e-post eller telefon.

12. FORCE MAJEURE

Vid händelse av krig, krigsliknande händelse, inbördeskrig, revolution (viva), uppror, myndighetsåtgärd, strejk, lockout, blockad, naturkatastrof eller liknande händelser, kommer Önska att kunna tillämpa sig av force majeure. Det betyder att detta avtal inte behöver fullgöras till viss eller full del. Om detta inträffar kommer vi att försöka underrätta kunden om detta.

KONTAKTUPPGIFTER

Önska Supportkontor

Flygfältsgatan 16 A

423 37 Torslanda

Telefon:            031-25 19 50

E-post:              kontakt@onska.se

reklamation@onska.se

Org. Nr:           556301-8067

 

Senast uppdaterat 2019-06-12