KÖPVILLKOR

  1. Att handla via Önska AB
  2. Betalning
  3. Leveransvillkor
  4. Avbeställning
  5. Ångerrätt,  Returhantering och Återbetalning
  6. Reklamation och tvistlösning
  7. Presentkort
  8. Personuppgifter och sekretess
  9. Reservationer
  10. Force Majeure
  11. Kontaktuppgifter
  1. ATT HANDLA VIA ÖNSKA AB

Vår Webshop, (nås på www.onska.se), är uppbyggd som en tjänst för dig att som kund kunna få din beställning redo att hämtas i butik eller bli skickad till ditt närmaste DHL-ombud.

Vi har inget centrallager utan vidarebefordrar din beställning till någon av våra privatägda butiker som tillhandahåller eller skickar beställda varor.
Genom att handla via oss gynnar du som kund lokala småföretag och bidrar till en blomstrande svensk handel!

För att få handla i vår e-handel måste du vara över 18 år och avtal om köp träffas när du lagt din beställning och din betalning godkänts.

Vi följer gällande svensk lagstiftning kring köp via internet och hanterar dina personuppgifter i enlighet med föreskrifterna i Dataskyddsförord­ningen (GDPR).
Vår Integritetspolicy, som även innehåller vår Cookiepolicy, finner du här.
Du kan läsa mer om relevant lagstiftning hos Konsumentverket.

Vi använder oss av återanvänt emballage och uppskattar att du som kund källsorterar efter mottagen leverans.
Vi reserverar oss för oförutsedda händelser; se nedan under P 9 Reservationer samt P 10 Force Majeure.

Alla våra priser anges i svenska kronor inklusive moms.
Vi levererar endast inom Sverige och köp genomförs endast via Webshopen.
Det går alltså inte att beställa via telefon eller e-post och presentkort kan ej användas som betalmedel i shopen.

 

När din order mottagits skickas automatiskt en orderbekräftelse, med aktuella köpvillkor, till din registrerade e-postadress.

Vi hanterar och skickar de flesta ordrar inom 2–3 arbetsdagar. Då våra fysiska butiker är vårt lager så kan det hända att en och samma butik inte kan leverera hela ordern komplett. Då skickas dina varor från flera butiker vilket kan innebära något längre leveranstid och i vissa fall att leverans sker i omgångar.

 

Ibland händer det att vår bekräftelse hamnar i en skräppost-mapp. Kontakta vår kundtjänst om något i din orderbekräftelse inte stämmer eller om du inte fått någon bekräftelse, men kontrollera först din skräppost.
Vår Support för e-handel når du på telefon 031-251950 eller per mail kontakt@onska.se.
Fullständiga kontaktuppgifter finner du sist i detta dokument, P 11.

  1. BETALNING

Betalning sker via Klarna, se villkoren här.
De betalsätt som står till buds är alltså direktbetalning via din Internetbank, kortbetalning, Konto samt Faktura.

Om du har frågor angående din betalning så skall du vända dig till Klarna.

  1. LEVERANS

Varor som beställs via vår Webshop kan avhämtas i vald butik eller hos ett av DHL:s utlämningsställen.

Presentkort levereras i rekommenderat brev via Postnord.

Vi reserverar oss för slutförsäljning samt för eventuella fel i lagersaldon.

3:1 HÄMTA VAROR I BUTIK

Du kan välja att hämta din leverans i någon av våra Önska-butiker. Butiken meddelar dig via telefon, sms eller mejl när leveransen finns klar att avhämta. Leveranstiden kan variera mellan 1-7 dagar.
Vid avhämtning ska ordernummer uppges samt giltig legitimation uppvisas.

 

3.2 VARORNA SKICKAS

 

När en beställning görs på vår hemsida skickas en orderbekräftelse, med aktuella köpvillkor, till kunden och berörd butik informeras. Varorna packas och butiken skickar dem med DHL Service Point till det ombud som, baserat på postnummer, ligger närmast till för dig. Normal leveranstid är 2-4 vardagar.
Då våra fysiska butiker är vårt lager så kan det hända att en och samma butik inte kan leverera hela ordern komplett. Då skickas dina varor från flera butiker vilket kan innebära något längre leveranstid och i vissa fall att leverans sker i omgångar.
Det händer även att vi samlar produkter från olika butiker på ett ställe för att möjliggöra att din beställning skickas i en försändelse.

Hemleverans eller leverans till utlandet kan ej väljas.

 

3.3 OUTLÖST FÖRSÄNDELSE

 

För såväl beställda varor som presentkort gäller att ni erhåller besked via sms eller e-post när er beställning är klar för avhämtning hos valt utlämningsställe, butik, eller såvitt gäller presentkort, postkontor.

De kvarligger 14 dagar varefter, om varorna ej uthämtas, er beställning annulleras och ni debiteras en hanteringskostnad på 259 kr.

 

3:4 ANNAN LEVERANSADRESS

Vill du att paketet ska skickas till en annan adress än din egen, anger du detta när du beställer.

OBS! Du anger den nya adressen i Webshopens ”Kassa”, inte som ordernotering!

 

3:5 FELLEVERANS

 

Vi vinnlägger oss om att noggrant kontrollera alla leveranser. Om du detta till trots mottager en vara som du inte beställt så ber vi dig kontakta vår Support på tel 031–251950 eller per mail kontakt@onska.se så får du hjälp att kostnadsfritt returnera varan.

3:5 TRANSPORTSKADA

Eventuell skada på ditt paket skall omgående anmälas till det utlämningsställe eller den Önska-butik där du hämtade varan. Där får du också hjälp att göra en skadeanmälan.
Du bör inte hämta ut ett paket som är skadat, eftersom skadan då inte längre kan härledas till transporten. Om du upptäcker skadan först då du öppnat paketet kontaktar du vår kundtjänst på

tel 031–251950 eller per mail kontakt@onska.se

 

  1. AVBESTÄLLNING

Du kan avbeställa en lagd order innan den har skickats från butik. Kontakta i så fall vår Support, tel 031–251950 eller per mail kontakt@onska.se. Uppge ditt ordernummer för snabbare hantering.
Om din beställning redan expedierats så är det inte längre möjligt att avbeställa, du är i så fall skyldig att motta varan/varorna.
Om du efter att du tagit emot din vara ångrar ditt köp gäller villkoren för ångerrätt och returhantering enligt nedan.

 

  1. ÅNGERRÄTT

 

Du har alltid rätt att ångra din beställning inom 14 dagar, utan att ange något skäl. Ångerperioden räknas från det datum då du mottog den sista varan/varorna i din beställning. Kontakta vårt Supportkontor på telefon 031-251950 eller per mail kontakt@onska.se så skickar vi ett särskilt formulär som du skall fylla i och returnera till oss.

 

Om du nyttjar ångerrätten så återbetalar vi alla betalningar från dig utan oskäligt dröjsmål och under alla omständigheter senast 14 dagar efter mottagen retur. Vi kommer att, utan extra avgift för dig, använda det betalningssätt som du använde vid din beställning.

Du måste skicka tillbaka varorna eller överlämna dem till oss utan oskäligt dröjsmål och under alla omständigheter inom 14 dagar från det datum då du informerade oss om att du önskade nyttja ångerrätten. Du får då en förfrankerad adressetikett från oss via e-post. Kostnad för returen av varorna, för närvarande 99 kronor, står du själv för.

 

Om du använt varan/varorna anses du ha utnyttjat din möjlighet till ångerrätt

 

Ångerrätten gäller ej vid köp av presentkort eller gratulationskort med personligt meddelande.

 

 

5:1 RETURHANTERING VIA SUPPORT

För att returnera en vara krävs först en kommunikation med vår Support via e-post, kontakt@onska.se. De kommer i sin tur att hjälpa dig med information om vilken butik returen skall skickas till. Fraktkostnaden för returen står du som kund för och du ansvarar för att produkten är tillräckligt väl emballerad under transporten tillbaka till Önska och att paketet kommer fram korrekt. Eventuell skada som kan uppstå under transporten tillbaka till Önska ersätts inte. Återbetalningen från Swedbank sker när butiken mottagit och kontrollerat varan. Returer som skickas mot postförskott löses ej ut.

5:2 RETURHANTERING VIA ÖNSKA-BUTIK

Det är helt fritt att returnera det du köpt via vår webshop i valfri Önska-butik. Inköpskvitto från Klarna samt orderbekräftelse från Önska skall kunna visas upp. Varan ska vara i oförändrat skick och i originalförpackning. Kontakta gärna vår kundtjänst innan retur görs.

 

5:3 ÅTERBETALNING

 

När returen ankommit till butik och blivit godkänd, återbetalas pengarna via Swedbank. Har du valt att betala via faktura kommer denna att makuleras. I det fall fakturan riskerar löpa ut, bör du betala enligt denna och vi krediterar då beloppet efter att returen blivit godkänd. Har du valt direktbetalning eller kortbetalning kommer Swedbank återföra dina pengar inom några bankdagar från det att vi godkänt ärendet. Du får en bekräftelse av Klarna på detta via e-post. För full återbetalning för varan skall den kunna säljas som ny, det vill säga att varan och dess originalförpackning skall vara i väsentligen oförändrat skick. Återbetalning för retur i butik sker även den via Swedbank.

 

5:4 EJ UTHÄMTAT PAKET

 

Ditt paket ligger normalt kvar hos DHL-ombudet i 14 dagar efter att det ankommit. Om du inte hämtar ut ditt paket inom denna tid så kommer det att gå i retur till oss och vi kommer att debitera dig en avgift på 259 kr för ej uthämtat paket.

6.1 REKLAMATION

Om du vill klaga på en defekt eller felexpedierad vara, reklamera, så ber vi dig att kontakta vår Support via mail, kontakt@onska.se.

Som privatperson omfattas du av Konsumentköplagen vilket innebär att du har reklamationsrätt under 3 år.
Köparen ska alltid lämna en reklamation inom skälig tid efter det att felet upptäcks; att så sker inom 2 veckor.

Beskriv felet så utförligt som möjligt, gärna tillsammans med bild. Uppge alltid ordernumret vid kontakt med vår support. Kontrollera alltid att varan är felfri vid mottagandet. Reklamationsrätten omfattar ursprungliga fel och detta oavsett om det är synligt eller ej.

Önska förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand att leverera ny vara och i sista hand att genomföra ett återköp.

Vid godkänd reklamation står vi för frakten. Om vi anser att reklamationen inte är befogad kommer ärendet hanteras som en retur och en returkostnad kan tillkomma.

 

Om det blir ett återköp, på grund av att vi inte kan åtgärda en reklamation återbetalas summan för köpet inklusive eventuella frakt- och omkostnader via Klarna på samma sätt som betalning skett.

 

 

6.2 TVISTLÖSNING

Det är vår starka förhoppning att tvist aldrig ska uppstå för dig som kund.
Om det mot förmodan sker så finns det hjälp att få genom en tvistlösningssida som är gemensam för hela EU. Sidan är speciellt framtagen för att konsumenten ska kunna få hjälp om något går snett.
EU:s tvistlösningssida är skapad för dig som handlar på nätet och behöver hjälp i ett tvistemål http://ec.europa.eu/consumers/odr/

Du kan självfallet även vända dig till Allmänna reklamationsnämndens, ARN, och Önska förbinder sig att följa ARN:s rekommendationer vid eventuell tvist.

 

  1. PRESENTKORT

Önskas presentkort är giltiga i 5 år från inköpsdatum och kan lösas in i alla Önskas fysiska butiker, men inte i Önskas webshop. Presentkort kan inte användas som betalningsmedel i vår Webshop. Presentkort kan inte lösas in mot pengar. Om du inte utnyttjar hela beloppet på en gång får du ett tillgodo­kvitto på resterande belopp.
Presentkort är en värdehandling och bör förvaras säkert. Önska ansvarar inte för borttappat eller stulet presentkort.
Vid köp av presentkort i vår Webshop tillkommer en avgift på 89 kr då vi alltid skickar presentkorten som rekommenderat brev.

  1. PERSONUPPGIFTER och SEKRETESS

Önskas Integritetspolicy finner du här

 

  1. RESERVATIONER

Vi reserverar oss;

  • mot tryck- och skrivfel, och förbehåller oss rätten att korrigera felet i efterhand. - Vi har rätt att avbryta din beställning om uppenbart fel pris angivits på produkten,
  • för eventuella fel i lagersaldon samt slutförsäljning vilket även kan gälla varor som noterats i din varukorg,
  • för eventuella fel i till exempel kampanjer, rabattkoder och produkt­uppgifter som kan uppstå online och i butik.
  1. FORCE MAJEURE

Händelser som krig, krigsliknande händelse, myndighetsbeslut, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, uteblivna leveranser från underleverantörer eller liknande händelser utanför vår kontroll, vilka ej kunnat förutses är att betrakta som force majeure.
Det betyder att Önska befrias från sina förpliktelser att fullfölja ingångna avtal.

  1. KONTAKTUPPGIFTER

Önska AB

Organisationsnummer: 556301-8067
Fridhemsgatan 15
792 30 Mora
Telefon +4631 25 19 50
Webshop: kontakt@onska.se

 

2022-08-22