Önska logo

KÖPVILLKOR

  1. Att handla via Önska AB
  2. Betalning
  3. Leveransvillkor
  4. Avbeställning
  5. Ångerrätt, Returhantering och Återbetalning
  6. Reklamation och tvistlösning
  7. Presentkort
  8. Personuppgifter och sekretess
  9. Reservationer
  10. Force Majeure
  11. Kontaktuppgifter
  1. ATT HANDLA VIA ÖNSKA AB

Vår Webbshop, (nås på www@onska.se), är uppbyggd som en tjänst för dig att som kund kunna få din beställning redo att hämtas i butik eller bli skickad till ditt närmaste DHL-ombud.

Vi har inget centrallager utan vidarebefordrar din beställning till någon av våra privatägda butiker som tillhandahåller eller skickar beställda varor.
Genom att handla via oss gynnar du som kund lokala småföretag och bidrar till en blomstrande svensk handel!

För att få handla i vår e-handel måste du vara över 18 år och avtal om köp träffas när du lagt din beställning och din betalning godkänts.

Vi följer gällande svensk lagstiftning kring köp via internet och hanterar dina personuppgifter i enlighet med föreskrifterna i Dataskyddsförord­ningen (GDPR).
Vår Integritetspolicy, som även innehåller vår Cookiepolicy, finner du här.
Du kan läsa mer om relevant lagstiftning hos Konsumentverket.

Vi använder oss av återanvänt emballage och uppskattar att du som kund källsorterar efter mottagen leverans.
Vi reserverar oss för oförutsedda händelser; se nedan under P 9 Reservationer samt P 10 Force Majeure.

Alla våra priser anges i svenska kronor inklusive moms.
Vi levererar endast inom Sverige och köp genomförs endast via Webbshopen.

Fraktavgift på 89kr tillkommer på order under 699 kr. Över 699 kr är det fri frakt.

Det går alltså inte att beställa via telefon eller e-post och presentkort kan ej användas som betalmedel i shopen. Vid ”hämta i butik” tillkommer alltid en serviceavgift på 49 kr.

Vid köp av presentkort tillkommer alltid en serviceavgift på 89 kr, då det skickas som rekommenderat brev. Om det hämtas i butik är serviceavgiften 49 kr

När din order mottagits skickas automatiskt en orderbekräftelse, med aktuella köpevillkor, till din registrerade e-postadress.

Vi hanterar och skickar de flesta beställningarna inom 2-5 arbetsdagar. Ibland händer det att ingen butik har hela din beställning hemma, då skickas dina varor från flera butiker vilket kan innebära något längre leveranstid och i vissa fall att leverans sker i omgångar.

Ibland händer det att vår bekräftelse hamnar i en skräppost-mapp. Kontakta vår kundtjänst om något i din orderbekräftelse inte stämmer eller om du inte fått någon bekräftelse, men kontrollera först din skräppost.

Vår Support för e-handel når du på telefon 010-5006101 eller per mail kontakt@onska.se.

Fullständiga kontaktuppgifter finner du sist i detta dokument, P 11.

 

  1. BETALNING

Betalning sker via Klarna, se de senaste villkoren här.
De betalsätt som står till buds är alltså direktbetalning via din Internetbank, Kortbetalning, Delbetalning, Swish, Konto samt Faktura. Är du företagskund kan du välja på Kortbetalning och Faktura i kassan.

Om du har frågor angående din betalning så skall du vända dig till Klarna.

Klarna använder säkerhetslösningen 3D-Secure vid betalning med kort

Klarnas villkor per den 2022-12-05 hittar du i Pdf format här

 

  1. LEVERANS

När en beställning görs på vår hemsida skickas en orderbekräftelse, med aktuella köpvillkor, till dig och berörd butik informeras. Varor som beställs via vår Webbshop kan avhämtas i någon av våra Önska-butiker eller hos ett av DHL:s utlämningsställen (ombud). – Presentkort, som levereras i rekommenderat brev, kan avhämtas på anvisat postkontor. För såväl beställda varor som presentkort gäller att ni erhåller besked via sms eller e-post när er beställning är klar för avhämtning. Vi reserverar oss för slutförsäljning samt för eventuella fel i lagersaldon.

 

3:1 HÄMTA VAROR I BUTIK

Den Önska-butik du väljer för avhämtning av beställda varor meddelar dig via telefon, sms eller mejl när leveransen finns klar att avhämta och så kommer att ske inom 1-7 vardagar efter det att vi informerat butiken.
Vid avhämtning ska ordernummer uppges samt giltig legitimation uppvisas

 

3.2 VARORNA SKICKAS

Varorna packas och butiken skickar dem med DHL Service Point till det ombud som, baserat på postnummer, ligger närmast till för dig. Normal leveranstid är 2-4 vardagar.
Ibland händer det att ingen butik har hela din beställning hemma, då skickas din order från flera butiker vilket kan innebära en något längre leveranstid samt flera försändelser.
Det händer även att vi samlar produkter från olika butiker på ett ställe för att möjliggöra att din beställning skickas i en försändelse. Hemleverans eller leverans till utlandet kan ej väljas.

 

3.3 OUTLÖST FÖRSÄNDELSE

Beställda varor respektive presentkort kvarligger 14 dagar från den dag de är klara att avhämta.
Om varorna ej uthämtas, annulleras er beställning och ni debiteras en hanteringskostnad på 259 kr.

 

3:4 ANNAN LEVERANSADRESS

Vill du att paketet ska skickas till en annan adress än din egen, anger du detta när du beställer.

OBS! Du anger den nya adressen i Webbshopens ”Kassa”, inte som ordernotering!

 

3:5 FELLEVERANS

 Vi vinnlägger oss om att noggrant kontrollera alla leveranser. Om du detta till trots mottager en vara som du inte beställt så ber vi dig kontakta vår Support på telefon 010-5006101 eller per mail kontakt@onska.se så får du hjälp att kostnadsfritt returnera varan.

 

3:6 TRANSPORTSKADA

Eventuell skada på ditt paket skall omgående anmälas till det utlämningsställe eller den Önska-butik där du hämtade varan. Där får du också hjälp att göra en skadeanmälan.
Du bör inte hämta ut ett paket som är skadat, eftersom det i så fall är svårt att härleda skadan till transporten.
Om du upptäcker skadan först då du öppnat paketet och skadan är sådan att den kan kopplas till transporten, så ber vi dig att kontakta oss på kontakt@onska.se. Leveransskador skall anmälas till kontakt@onska.se inom 4 kalenderdagar efter att paketet hämtats ut hos ombud. Anmälan ska innehålla bild på 1) skadad produkt, 2) ytterlåda och 3) inneremballage, samt ordernummer. för att vi ska ha en möjlighet att anmäla skadan till transportföretaget.

 

  1. AVBESTÄLLNING

Du kan avbeställa en lagd order innan den har skickats från butik. Kontakta i så fall vår Support på telefon 010-5006101 eller per mail kontakt@onska.se. Uppge ditt ordernummer för snabbare hantering.
Om din beställning redan expedierats så är det inte längre möjligt att avbeställa, du är i så fall skyldig att motta varan/varorna.
Om du efter att du tagit emot din vara ångrar ditt köp gäller villkoren för ångerrätt och returhantering enligt nedan.

 

  1. ÅNGERRÄTT

Enligt Lagen (2005:59) om distansavtal mm har du som konsument rätt att ångra din beställning (frånträda avtalet) genom att sända ett meddelande därom per mail till oss; kontakt@onska.se.

Meddelandet måste skickas inom 14 dagar från den dag du mottagit samtliga varor enligt din beställning. Om du har hanterat varan utöver vad som är tillåtet är du ansvarig för varans minskade värde, och vi förbehåller oss rätten att vid återbetalningen göra avdrag för värdeminskningen med upp till 100%.

Efter mottagande av meddelande enligt ovan sänder vi dig ett särskilt formulär som du skall fylla i och returnera till oss. Därefter får då en förfrankerad adressetikett från oss via e-post. Kostnad för returen av varorna, för närvarande 99 kronor, står du själv för. Du kan även lämna in varan i valfri Önskabutik utan kostnad

Du måste skicka tillbaka varorna eller överlämna dem till oss utan oskäligt dröjsmål och under alla omständigheter inom 14 dagar från det datum då du informerade oss om att du önskade nyttja ångerrätten.

Om du nyttjar ångerrätten så återbetalar vi alla betalningar från dig utan oskäligt dröjsmål  efter det att vi mottagit varan eller fått bevis på att varan returnerats till oss.

Om du har några frågor kring ångerrätt är du välkommen att kontakta vårt Supportkontor på telefon 010-5006101.

Ångerrätten gäller vid köp av presentkort via webbshopen men det återbetalas inte förrän presentkortet har kommit i retur till oss. Kontakt (via telefon eller mail) med vår support krävs innan returen kan genomföras. Presentkort i retur skickas alltid som rek, och fraktkostnaden för returen står du som kund för.

Ångerrätten gäller inte vid köp av gratulationskort med personligt meddelande.

Du finner standardformuläret för utövande av ångerrätten här.

Vid nyttjande av returrätt ska varan returneras till den av kedjans butiker som sänt den till dig. Adressen finns på adresslappen på paketet du mottagit men vilken butik det gäller framgår också på de aviseringar du fått via mejl eller sms. Adress till den aktuella butiken får du vid kontakt med Support men finns också att hitta på https://onska.se/vara-butiker/

 

5:1 RETURHANTERING VIA SUPPORT

För att returnera en vara krävs först en kommunikation med vår Support via e-post, kontakt@onska.se. De kommer i sin tur att hjälpa dig med information om vilken butik returen skall skickas till. Fraktkostnaden för returen står du som kund för och du ansvarar för att produkten är tillräckligt väl emballerad under transporten tillbaka till Önska och att paketet kommer fram korrekt. Eventuell skada som kan uppstå under transporten tillbaka till Önska ersätts inte. Återbetalningen från Klarna sker när butiken mottagit och kontrollerat varan. Returer som skickas mot postförskott löses ej ut.

 

5:2 RETURHANTERING VIA ÖNSKA-BUTIK

Det är helt fritt att returnera det du köpt via vår Webbshop i valfri Önska-butik. Inköpskvitto från Klarna samt orderbekräftelse från Önska skall kunna visas upp. Varan ska vara i oförändrat skick och i originalförpackning. Kontakta vår kundtjänst innan retur görs.

 

5:3 ÅTERBETALNING

När returen ankommit till butik och blivit godkänd, återbetalas pengarna via Klarna. Har du valt att betala via faktura kommer denna att makuleras. I det fall fakturan riskerar löpa ut, bör du betala enligt denna och vi krediterar då beloppet efter att returen blivit godkänd. Har du valt direktbetalning eller kortbetalning kommer Klarna återföra dina pengar inom några bankdagar från det att vi godkänt ärendet. Du får en bekräftelse av Klarna på detta via e-post. Återbetalning för retur i butik sker även den via Klarna.

 

  1. REKLAMATION OCH TVISTLÖSNING

6.1 Reklamation

Om du vill klaga på en defekt eller felexpedierad vara, reklamera, så ber vi dig att kontakta vår Support via mail, kontakt@onska.se.

Som privatperson omfattas du av Konsumentköplagen vilket innebär att du har reklamationsrätt under 3 år och 2 månader.
Köparen ska alltid lämna en reklamation inom skälig tid efter det att felet upptäcks, reklamationsmeddelande som lämnats inom 2 månader efter det att konsumenten märkt ett fel anses alltid ha gjorts inom skälig tid.

Beskriv felet så utförligt som möjligt, gärna tillsammans med bild. Uppge alltid ordernumret vid kontakt med vår support. Kontrollera alltid att varan är felfri vid mottagandet. Reklamationsrätten omfattar ursprungliga fel och detta oavsett om det är synligt eller ej.

Önska förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand att leverera ny vara och i sista hand att genomföra ett återköp.

Vid godkänd reklamation står vi för frakten. Om vi anser att reklamationen inte är befogad kommer ärendet hanteras som en retur och en returkostnad kan tillkomma.

Om det blir ett återköp, återbetalas summan för köpet inklusive eventuella frakt- och omkostnader via Klarna på samma sätt som betalning skett.

Adressen till det verksamhetsställe dit konsumenten kan framställa klagomål:

Önska AB

Fridhemsgatan 15
792 30 Mora
Telefon 010-5006101

 

6.2 Tvistlösning

Det är vår starka förhoppning att tvist aldrig ska uppstå för dig som kund.
Om det mot förmodan sker så finns det hjälp att få genom en tvistlösningssida som är gemensam för hela EU. Sidan är speciellt framtagen för att konsumenten ska kunna få hjälp om något går snett.
EU:s tvistlösningssida är skapad för dig som handlar på nätet och behöver hjälp i ett tvistemål http://ec.europa.eu/consumers/odr/

Du kan självfallet även vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, www.arn.se,

och Önska förbinder sig att följa ARN:s rekommendationer vid eventuell tvist.

Brev skickar du till

ARN

Box 174

101 23 Stockholm

 

  1. PRESENTKORT

Önskas presentkort är giltiga i 5 år från inköpsdatum och kan lösas in i alla Önskas fysiska butiker. Presentkort kan inte användas som betalningsmedel i vår Webbshop. Presentkort kan inte lösas in mot pengar. Om du inte utnyttjar hela beloppet på en gång får du ett tillgodo­kvitto på resterande belopp med en löptid om 1 år.
Presentkort är en värdehandling och bör förvaras säkert. Önska ansvarar inte för borttappat eller stulet presentkort.
Vid köp av presentkort i vår Webbshop tillkommer en avgift på 89 kr.

 

  1. PERSONUPPGIFTER och SEKRETESS

Önskas Integritetspolicy finner du här

 

  1. RESERVATIONER

Vi reserverar oss;

  • mot tryck- och skrivfel, och förbehåller oss rätten att korrigera felet i efterhand. - Vi har rätt att avbryta din beställning om uppenbart fel pris angivits på produkten
  • för eventuella fel i lagersaldon samt slutförsäljning vilket även kan gälla varor som noterats i din varukorg
  • för eventuella fel i till exempel kampanjer, rabattkoder och produkt­uppgifter som kan uppstå online och i butik

 

  1. FORCE MAJEURE

Händelser som krig, krigsliknande händelse, myndighetsbeslut, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, uteblivna leveranser från underleverantörer eller liknande händelser utanför vår kontroll, vilka ej kunnat förutses. är att betrakta som force majeure.
Det betyder att Önska befrias från sina förpliktelser att fullfölja ingångna avtal.

 

  1. KONTAKTUPPGIFTER

Önska AB

Organisationsnummer: 556301-8067
Fridhemsgatan 15
792 30 Mora
Telefon 010-5006101
Webbshop: www.onska.se
Supportkontor: kontakt@onska.se

 

2024-02-27